SAYANG KOWG!

Thursday, 31 May 2012

Buat Baik Berpada-pada..



Dulu selalu aku dengar ..
Peribahasa "Buat baik berpada-pada,
Buat jahat jangan sekali."
Bagi aku..
Inilah peribahasa paling tak baik..


Kenapa?
Sebab dia seakan-akan melarang kita...
Untuk melakukan kebaikan..
Itu masa aku sekolah rendah..
Masa pengalaman tak cukup..
Untuk betul-betul memahami 
Maksud tersirat di sebalik peribahasa tersebut..


Tapi sekarang..
Setelah meningkat dewasa..
(Bukan tua ok!)..
Aku dah makin faham..
apa sebenarnya..
peribahasa tu maksudkan..
Mksdnya..
kalau nak buat baik..
Biar bertempat dan betul caranya..
Dan aku setuju...


Dulu..
Aku kalau nak buat baik..
tak pernah sekali pun berkira..
Aku hulurkan bantuan..
tak kira apa situasi pun..
Tapi sekarang..
Bila macam2 kebaikan yang aku buat..
Tapi aku yang terkena balik..
memang buat baik..
kena berpada-pada...


Buat apa kita buat baik..
kalau kebaikan kita disalahgunakan?
Kalau kita buat baik..
sampai orang pijak kita..
Kalau orang hanya cari kita..
Bila nak gunakan kebaikan kita..
dan tinggalkan kita..
Bila kita tak memberi apa-apa makna...


Cis!
Blah korang dari hidup aku!
Aku tak pernah..
dan tak akan perlukan..
Insan2 yang berperangai macam kau!





Post a Comment