SAYANG KOWG!

Thursday 31 May 2012

Buat Baik Berpada-pada..



Dulu selalu aku dengar ..
Peribahasa "Buat baik berpada-pada,
Buat jahat jangan sekali."
Bagi aku..
Inilah peribahasa paling tak baik..


Kenapa?
Sebab dia seakan-akan melarang kita...
Untuk melakukan kebaikan..
Itu masa aku sekolah rendah..
Masa pengalaman tak cukup..
Untuk betul-betul memahami 
Maksud tersirat di sebalik peribahasa tersebut..


Tapi sekarang..
Setelah meningkat dewasa..
(Bukan tua ok!)..
Aku dah makin faham..
apa sebenarnya..
peribahasa tu maksudkan..
Mksdnya..
kalau nak buat baik..
Biar bertempat dan betul caranya..
Dan aku setuju...


Dulu..
Aku kalau nak buat baik..
tak pernah sekali pun berkira..
Aku hulurkan bantuan..
tak kira apa situasi pun..
Tapi sekarang..
Bila macam2 kebaikan yang aku buat..
Tapi aku yang terkena balik..
memang buat baik..
kena berpada-pada...


Buat apa kita buat baik..
kalau kebaikan kita disalahgunakan?
Kalau kita buat baik..
sampai orang pijak kita..
Kalau orang hanya cari kita..
Bila nak gunakan kebaikan kita..
dan tinggalkan kita..
Bila kita tak memberi apa-apa makna...


Cis!
Blah korang dari hidup aku!
Aku tak pernah..
dan tak akan perlukan..
Insan2 yang berperangai macam kau!





8 comments:

Unknown said...

laaa ni x bole terlalu baik...

Yumida said...

wah..tahniah jd follower sy yg ke 1000
mmg kan...kita x leh nk buat baik ngn semua org setiap masa...disalahgunakan! terkena blk kt kita..padahal hati kita suci murni..
oppss...peribahasa rangkap ke-2 tu dulu jd kontroversi ms sy skolah dulu..'buat baik jgn SEKALI' MEANS..KENA BUAT BERULANG KALI...haha..mcm2..bila dh terlampau byk pikir..seharusnya letak 'JGN SESEKALI' kan kannn

Ain Zayy said...

buat baik berpada-pada..
btw, singgah sini bc entry & follow skali..:)

iKhRam said...

buat baik berpada-pada itu jugaklah yg emak selalu pesankan.. hatta dah bekerja ni pun..

dalam hidup ni
bersederhana tu paling baik
sebab kalau berlebihan mmg mendatangkan musibah.

♥ Cik EylaDiLLa ♥ said...

yeahh ! mak saya pon salu pesan buat baik berpada-pada.

emarieys said...

betul tu..selalu yg baik sering teraniaya..

terima kasih dtg ke blog mamaema..salam kenalan..

ch000tz said...

buat baik tu hagak² sket hehehehe

eyhhhh terasa lama betul tak dtg sini >_<

Miss Syahbanu said...

yup..saya setuju dgn pendapat korang semua..