SAYANG KOWG!

Tuesday 23 October 2012

Percutian Ke Sabah : Kampung Teraiyung, Tuaran




Macam aku cakap, malam pertama lepas sampai aku duduk kat rumah emak angkat kawan aku. Kat Kampung Teraiyung, Tuaran, Sabah.




Esok pagi pukul 6 pagi, aku bangun. Terperanjat aku tengok hari dah siang. Dah cerah dah pun. Ingatkan dah pukul 8 pagi. Bangun lepak atas tilam dulu. Rasa macam awal pula bangun pukul 6 pagi.


Dalam pukul 8.30 pagi, kami berjalan-jalan sekitar kampung. Kami pergi jeti dekat dengan Gayang Bridge. Dekat je bila jalan kaki. 5 minit aja.




Sampai kat jeti, best aja. Angin tiup-tiup. Sejuk walaupun cuaca agak panas. Tepi jeti ada banyak rumah. Biasalah tiang kena tinggi. Kalau tak mau air masuk rumah kalau air pasang.









Best bila tengok ada nelayan yang nak pergi mencari rezeki. Kesian tengok diorang. Yang perempuan tua pun boleh lagi angkat jala. Larat lagi ek diorang..










Part paling best, aku dapat tangkap gambar ikan buntal. Walaupun anak ikan buntal aja, tapi first time kowt tengok ikan buntal. Excited sangat-sangat! 




Hahaha..cumel tak? Cumel tak? Datang Sabah baru dapat jumpa ikan buntal..


Ok. Itu je aku mahu tunjuk. Next entry aku akan bercerita pasal majlis tahlil kat Kampung Teraiyung tu.. Aku akan bandingkan dengan majlis tahlil di Semenanjung.


10 comments:

ManusiaLidi said...

wah best! sarah tk pernah jalan jauh.huuuu.. aip ikan buntal tu sorang2 je? lololo tomey aih

Akemal said...

wah..gambar first tu dalam pukul brapa bro? syok nya.aku teringin juga nak pegi sabah!

Ayuni said...

ikan buntal tu?

Unknown said...

waa. tengah cuti2 msia ek? hehe. wlcome to sabah, to tuaran.. jesse pn study area ni jugak. hoho ^^

kucing hitam said...

Wah...bestnya..! salah 1 negeri yg teringin sgt nak pergi Sabah..!

AY said...

Salam perkenalan..
Afiq follow sini.. jom lawat blog afiq.. heehee

TRAVELOG ATEH said...

comelnyer pic... ikan buntal. sy pun xpernah tengok btl2. cpt2 la update next entry... tak sabar.

Si Matatajam said...

Seronok kn bleh tgk kehidupan tempat org..tak sabaq nak tau Camna majlis tahlil depa kat sana..

Mawardi yunus said...

woah ikan buntal.. hehehh

THE AUTHOR said...

Melihat keindahan dan budaya negeri lain memang best!!