SAYANG KOWG!

Thursday 20 September 2012

Review Filem - Resident Evil : Retribution






Semalam aku sampai kat One Utama, tanpa aku set dalam otak nak tengok cerita apa. Memang tak plan pun. Tiba-tiba nampak poster filem Resident Evil : Retribution. Aku fikir banyak kali sama ada nak tengok atau tak. Puncanya, aku tak pernah tengok filem Resident Evil sebelum ini.





Bila masuk pawagam cerita Resident Evil : Retribution 2D ini pula, satu lagi masalah, subtitle tak ada! Ya Allah. Aku dah lah payah nak tangkap orang putih bercakap. Cepat sangat. Dan aku memerlukan subtitle untuk faham jalan cerita. Tapi malangnya, subtitle tak ada!


Aku tak pernah tengok filem ini sebelum ini. Jadi pada permulaan cerita aku agak bluurr. Tak faham dengan jalan cerita. Tapi yang bestnya bila Alice (Milla Jovovich) bercerita tentang siapa diri dia dan apa yang telah terjadi sebelum ini, aku mula faham tentang Resident Evil ini.


Filem ini bagi aku agak bagus. Walaupun banyak tak logik, tapi biasalah, dah namanya filem, bukannya realiti. Aksi-aksi pergaduhan sangat superb. Ditambah pula dengan kehadiran creatures yang sangat menakutkan macam dua Axemen dan Las Plagas zombies, memang best.


Yang paling aku suka, filem ini tak mengantuk. Perjalanan cerita lancar. Tak ada part yang boleh menyebabkan kita tertidur, atau pening memikirkan apa sebenarnya yang berlaku. Semuanya diisi dengan aksi-aksi yang mendebarkan.


Kesimpulannya, memang best tengok cerita ini. Tapi aku tak boleh nak bandingkan dengan Resident Evil yang sebelum ini, sebab aku tak pernah tengok Resident Evil yang lain. Overall, 4 bintang!



9 comments:

bukankosong said...

not bad la

aik, nape takde subtitle

haritu aku tgk kat Viva Home cheras yg 2D gak, ada je subtitle

wantie said...

kalau ada subtitle memang best tengok. bukan tak pandai omputeh, tetapi kekadnag tu dorang sebut mcm tak bape clear.

kalau dorang letak subtitle org putih pun ok gak. at least cepat nak catch up jln citer.

FiK89 said...

xpw umar... resident evil 1 smpai 3 aku ade... nnt leh amek kat aku yer... hihi...

ko g tgk wayang sorg2 je ke... hahahaha.....

hazwan hairy said...

xde sub?haha...layankan ajalah yg mna paham..haha..xtgk lg pn last2 min nnti ;-)

a.R said...

nak tengokkkkkkkkk!!!!!!

Anonymous said...

KA x brp mnt citer2 mcm ni hehehe

MalizaMah said...

kalau banding2kan dgn yg lama, mmg ni agk kureng sikit....
tat y leeza review leeza kurang suka... hehehehe....

LiNda said...

peliknye, nape xde subtitle. Linda pun x pnah tgok movie ni..huhu.

Salam kenal,
Linda singgah dan follow, dri segmen Hanifidrus.

PerangFilem said...

Biasa 2D ada subtitle. Dulu tgk Avatar 3D takde subtitle. kdg2 3D ada jugak subtitle. Taktaulah.. kalau ada lag baguslah.